presentaties

Symposium De school als leeromgeving voor duurzaamheid

Ons onderwijs vindt plaats in en rond het schoolgebouw en onze leerlingen brengen een groot deel van hun tijd hier door. Bij het verduurzamen van gebouwen kijken we echter nog vaak primair naar maatregelen ten behoeve van energie en klimaat. Maar maken we hiermee wel optimaal gebruik van het gebouw als pedagogisch verlengstuk van ons onderwijs? De relatie met het leren en het onderwijs wordt nu te vaak nog niet gelegd. Het gebouw draagt in sterke mate bij aan het karakter van de school, het leerklimaat en het welbevinden van leerlingen en personeel. Hoe kan de relatie tussen het gebouw en onze omgeving enerzijds en het onderwijsinhoudelijke proces anderzijds meer aandacht krijgen? Welke praktijkvoorbeelden kennen we waar huisvesting daadwerkelijk fungeert als verlengstuk van het onderwijs? Hoe kan huisvesting nog meer bijdragen aan de duurzame ontwikkeldoelen voor het onderwijs als geheel? Hoe kunnen we de relatie versterken, wat is daarvoor nodig en wie is aan zet?

Over dit onderwerp is op 22 maart 2023 een symposium gehouden. Hieronder vind je de presentaties van de sprekers op het symposium.

Hier kun je de presentaties van het symposium downloaden

-Dagvoorzitter Arjen Wals Hoogleraar Transformatief Leren voor Sociaal-ecologische Duurzaamheid/Unesco Chair

Welkom, programma en whole school approach afbeelding

-Danielle van Eijk, Min. OCW

Binnen OCW werkt ze als ‘programmamanager Klimaat & Energie’. Ons doel is al onze beleidsterreinen te verduurzamen. Binnen haar programma zitten in totaal 8 thema’s, waarvan onderwijs huisvesting er één van is. Het thema waar ze zich de afgelopen jaren vooral op gericht heeft.

Presentatie Danielle van Eijk

-Indy van de Sande, Min. I&W, Werkgroep duurzame school

Indy is de beleidsmedewerker bij I&W die zich bezig houdt met circulaire economie en duurzaamheid in het onderwijs, en de voorzitter van de interdepartementale werkgroep ‘Duurzame School’.

Presentatie Indy van der Sande

-Roel van Raaij, Min. LNV

Roel is senior beleidsmedewerker directie Strategie, Kennis & Innovatie,secretaris Stuurgroep Kennisprogramma DuurzaamDoor,
Programmaleider Jong Leren Eten en daarnaast of daarmee het gezicht van NME in het land.

Presentatie Roel van Raaij

-Daan Bruggink, ORGA Architecten

Daan Bruggink richtte in 2007 ORGA Architect op vanuit één visie: biofilisch en biobased bouwen is de toekomst. Hij heeft onder andere basisschool de Verwondering in Almere ontworpen. Met dit ontwerp was ORGA in 2021 de Winnaar van de Gouden Kikker, een prijs voor het meest duurzame gebouw van Nederland.

Presentatie Daan Bruggink

-Jeroen Paas, SME

Jeroen is Senior adviseur educatie, voorheen heeft Jeroen ook veel ervaring als eExpert onderwijshuisvesting, facility management en verduurzaming opgedaan bij onder andere Ruimte OK. Motto: kwaliteit is een werkwoord!

Presentatie Jeroen Paas

-Kria Djoyoadhiningrat (docent Hogeschool) en Karianne Djoyoadhiningrat-Hol (SLO)

Kria is docent duurzaam bouwen aan de hogeschool Windesheim in Almere. Met zijn studenten leert hij over duurzaam bouwen, interdisciplinair en vakoverstijdend werken en hoe duurzaamheid zichtbaar en voelbaar is in de (school) gebouwen. Hij is architect van opleiding, maar ook docent, heeft ervaringen in binnen- en buitenland.

Karianne is curriculum ontwerper bij de SLO en was daarvoor werkzaam bij het NIBI. Zijn heeft als geen ander weet van leerlijnen en educatie rond natuuronderwijs PO en de exacte vakken VO. Zij hebben samen gesprekken over ontwerpend en ontdekkend leren en de rol van duurzaamheid in onderwijs.

Presentatie Karianne en Kria Djojoadhiningrat

-John Verhoef directeur Kindcentrum O3

John is al jaren directeur van kindcentrum O3 (voorheen de Jan van Nassau school). Op school doen ze al vele jaren veel aan NME. Ook zoekt John op school steeds naar mogelijkheden om natuur en duurzaamheid zichtbaar te maken voor de kinderen.

Presentatie John Verhoef

Deelnemers aan het panel

-Eke Schins

Eke Schins is sectorleider bij Arcadis voor de rijksoverheid, onderwijshuisvesting en gezondheidszorg. Bij Arcadis werken zij aan duurzame schoolgebouwen en het duurzaam gebruik van de schoolgebouwen. Arcadis ondersteunt ministeries, gemeenten, en schoolbesturen bij het maken van beleid rondom hun huisvestingsvragen. Dat loopt uiteen van toekomstvisies tot integrale huisvestingsplannen (IHP) en programmatische en gestandaardiseerde aanpak van de huisvestingsvragen.
Eke is vanuit Arcadis actief in diverse netwerken waaronder de Dutch Green Building Council (DGBC), het KIP-MV en Bouwstenen voor Sociaal. Ook heeft zij recent meegewerkt aan de taskforce financiering verbetering onderwijshuisvesting en het ontzorgingsprogramma maatschappelijk vastgoed.
Eke heeft met andere partijen de Energy escape room ontwikkeld. Die is te spelen via de link https://arcadis.tqwi.nl/

-Peter de Jongh, VO-Haaglanden

Projectleider Huisvesting at Stichting Voortgezet Onderwijs Haaglanden. Hij houdt zich in zijn werk bezig met de schoolgebouwen van 10 (23 vestigingen) verschillende voortgezet onderwijsscholen (23 vestigingen) in Den Haag en Rijswijk. Peter werkt mee aan de ambitie van VO-Haaglanden om CO2-arm te zijn in 2050.